Teisipäevase liiklusteemalise saate kokkuvõte


  • Sellel nädalal pöörame me kõik ühiselt tähelepanu eeskujulikule ja korralikule liiklemisele, sest 2.-7 maini toimub Eeskujuliku liiklemise nädal.

    Nädala jooksul, esmaspäevast neljapäevani, keskenduvad erinevad veebifoorumid ja Raadio 2 hommikusaated liiklusteemadele, kus selle ala eksperdid ja liikluses osalejad oma kogemusi ja tähelepanekuid jagavad.

     

    Teisipäev, 03.05 kell 08:11, R2 saade „Hommik!“

    Saatejuhid: Indrek Vaheoja ja Kaidor Kahar.

    Külalised: Kea Kruuse (MTÜ Tallinna Üliõpilaskondade Ümarlaud) ja Margus Kiiver (Eesti Autospordi Liidu peasekretär).

    Saate teema: "Noorte ellujäämise võimalused liikluses"

     

    Tänane teema sai valitud meelega väga intrigeeriv, et kas siis tõesti on olukord meie liikluses nii hull?

    Saatekülalise Kea Kruuse sõnul see tõesti nii ongi, sest noored vanuses 16-25a on üks riskirühm, kes on rohkem impulsiivsemad ja kelle esimesed liiklusvahendid ka ei ole tulenevalt rahanappusest väga heas tehnilises seisukorras. Teisalt on neil vähem kogemusi ning ka nende käitumisharjumused ei ole kiita (näiteks minnakse hilja magama ja ollakse seetõttu väsinud). Kõik see väljendubki selles, et antud rühmas on kõige rohkem liikluses hukkunuid ja kantakse ka kõige vähem helkureid. Õnneks võib aga tõdeda, et viimase 10 aasta jooksul on olukord muutunud palju paremaks.

     

    Margus Kiiver’i arvates ei peaks aga alati ainult noori negatiivselt kirjeldama, sest ka väga suur osa vanemaid juhte ei paista liikluses eeskujulikkusega silma. Tihtipeale on nende selline käitumine tingitud asjaolust, et autokool on läbitud 60-ndatel, mil olukord liikluses oli hoopis teine ning ollakse senini arvamusel, et midagi ei ole muutunud ega midagi muuta oma käitumises pole vaja.
    Margus jätkas, et kui ikkagi keskenduda noortele, siis kui varakult motospordiga alustanud noor läheb aastaid hiljem lubasid tegema, on tal juba mitmeaastane kogemus ja väga hea ettevalmistus, mida näitab ka, et rahvusvahelises autospordis on tendents, kus aina nooremad sõitjad on väga edukad. Autospordiga alustamiseks on noortel erinevaid võimalusi ja autosport ei ole vaid nö. „rikaste hobi“, sest näiteks driftis, kiirenduses, rahvasprindis ja offroadis on klassid, kus nõueteks on vaid juhilubade ja liikluskõlbuliku, tehnonõuetele vastava auto olemasolu. Nädalavahetustel või õhtuti rajal sõitmine tingib ka selle, et noored saavad oma kiirusepisiku rahuldatud mujal ja rääkides selliste võistlejatega, kinnitatakse kui ühest suust, et peale võistluspäeva koju sõites ei ole kiiret enam kuhugi!

     

    Kea sõnul, soovivad noored eelkõige, et sellist „viltu“ vaatamist ja sildistamist oleks palju vähem, sest mitte kõik ei käitu sarnaselt ja on ka väga palju eeskujulikke noori liiklejaid. Pealegi, statistika näitab et tänapäeval on noorte autojuhtide number kahanevas trendis, sest auto ei ole enam selline staatuse sümbol, nagu 10a tagasi – oluline on haridus, töö ja muud väärtused. Samuti peaks arutlema ka, et kuidas näiteks noorte üleüldine vaesus mõjutab nende käitumist kasvõi liikluses, sest nagu eelpool mainitud, on olemas näiteks paralleel sissetulekute suuruse ja auto tehnilise seisukorra vahel.

     

    Lõpus jäid kõlama veel ka mõtted, et meie käitumine liikluses peegeldab meie eneste emotsioone ja seetõttu ei tohiks rooli istuda ärritatuna vaid pinged tuleb mujal enne maandada. Samuti tuleb liikluses varuda aega – jalakäijal või jalgratturil tuleb ristmikule lähenedes luua silmside autojuhiga, veendumaks et viimane on sind märganud ja tal on piisavalt aega reageerimiseks ja vajadusel pidurdamiseks.

     

    Kuula saadet R2 järelkuulamises: http://r2.err.ee/l/jarelkuulamine_uus (Liiklusteemaline osa oli eetris kohe teise saatetunni alguses, mis algab kell 08:00)