Neljapäevase liiklusteemalise saate kokkuvõte


  • Sellel nädalal pöörame me kõik ühiselt tähelepanu eeskujulikule ja korralikule liiklemisele, sest 2.-7 maini toimub Eeskujuliku liiklemise nädal.

    Nädala jooksul, esmaspäevast neljapäevani, keskenduvad erinevad veebifoorumid ja Raadio 2 hommikusaated liiklusteemadele, kus selle ala eksperdid ja liikluses osalejad oma kogemusi ja tähelepanekuid jagavad.

     

    Neljapäev, 05.05, kell 08:10, R2 saade „Hommik!“

    Saatejuhid: Indrek Vaheoja ja Kaidor Kahar.

    Külalised: Kalvi Almosen (Politsei- ja Piirivalveamet) ja Tanel Talve (Kultuurne Motobande)

    Saate teema: "Mootorrattad ja liikluskultuur"

      

    Praegusel kevadisel ajal on mootorrattaga sõitmiseks mõnes mõttes nii kõige parem kui ka kõige halvem aeg. Aga miks? Kõige parem aeg seepärast, et ilm on ilus ja veel mitte väga palav kuid kõige halvem aeg selles osas, et kuna talve jooksul on 3-4 kuud sõitmises pausi olnud, siis on kogemused kippunud ununema. Sestap ongi kevaditi palju rohkem ebakindlaid ja „vibavaid“ mootorrattureid. Autojuhtide poolt vaadatuna tuleks aga see nö „karjalaske aeg“ rahulikult üle elada ja olla natuke mõistvamad esimesi kevadisi sõite tegevate ratturite vastu.

     

    Tanel Talve sõnul on aga õnneks kultuurne mõtteviis hakanud järjest rohkem ka meie liikluses maad võtma ja erinevaid kamikaze-trikke trikke esi- või tagarattal tegevaid tegelasi kohtab järjest vähem. Samas lisas ta, et olles mitmeid sadu tuhandeid kilomeetrid ratta seljas ka väljaspool Eestit läbinud, kuidagi imekombel toimib liiklus ka väga palju kaootilisemate liikluskultuuriga riikides. Põhjuseks on tema sõnul, et seal on seevastu teineteisega arvestamist rohkem ja isegi kui üks pool eksib, siis teised ei aja ilmtingimata oma õigust kasvõi avarii hinnaga taga, vaid võimaldavad eksinul oma manöövri lõpetada. Ja sellist üksteiste mõistmist peaks ka Eestis rohkem olema, leiti ühiselt.

     

    Kõige õigemaks vastuseks küsimusele, et millest saab alguse ohutu liiklemine, on Kalvi Almoseni sõnul „Kiivri seest!“ See tähendab, et selle inimese peast, kes istub mootorratta seljas, peavad alguse saama käitumismaneerid, et ta suudaks jälgida kõike teda ümbritsevat, et kas näiteks kõrval, ees või taga sõitev autojuht ikkagi on ikkagi märganud teda, kui mootorratturit ja oskab arvestada, et kaherattaline on alati kergem ja väikesem ja saab ka avariiolukorras alati rohkem kannatada.

     

    Samas ei saa aga kindlasti väita, et autojuht peab ise nö „kogu töö ära tegema“ – liikluse näol on tegemist alati ikkagi kahepoolse suhtlusega ja mõlemad pooled peavad oma panuse andma, et liiklemine toimuks sujuvalt ja avariivabalt. Seega lihtsam ja mõistlikum on vahel mõni mootorrattur vajadusel läbi või vahele lasta, kui tugevama õigusega ta pikali sõita. Pealegi, emotsioon heast käitumisest on kordades parem, kui vihasena näpuga vehkida!

     

    Pahupoolest rääkides ei ole aga Kalvi sõnul tsikliga sõites küsimus mitte selles, et kas sa kukud, vaid millal sa kukud ning seepärast seega peab mingis mõttes alati valmis olema ka tekkivateks ohuolukordadeks. Õnneks on aga hakatud korraldama väga häid mootorrattasõidu täiendkoolitusi, kus näidatakse praktiliste kogemuste baasil, kuidas ja kui kiiresti toimub rattaga pidurdamine või mida teha, kui oled kukkunud. Taneli sõnul on soovitatav sellistest koolitustest osa võtta mitte vaid noortel ja värskelt load saanud sõitjatel, vaid ka kogenud ratturitel, sest iga kord saab seal ikkagi mingi uue nüansi või näpunäite, millele enne ei osanud tähelepanu pöörata. Kõige ohtlikum pidavatki olema just liigne enesekindlus!

     

    Juttu oli ka sellest, et mida eredamad on ratturi riided ja ratas ise, seda nähtavam sa oled ja vahel tuleb kasvõi päeval kaug-tuledega sõita, kui see vajalik tundub.

     

    Ühiselt kinnitati, et millegi pärast on kõige popim rattariietus meil endiselt musta asfaldi värvi, mis teeb mootorratturi märkamise ikka väga keeruliseks. Samas, viimasel ajal on hakatud tootma ka väga lahedaid värvilisi riideid, mille seast peaks küll igaüks peaks omale sobiva leidma. Ja kui ongi soov olla mustade riietega „cool“ biker – siis võib liikluses kasutada helkurvesti või spetsiaalset helkurriba, mille saab pärast sõitu ära võtta ja stiilses mustas nahkjopes sõpradega parklas edasi lobiseda, sest ega tsikliga sõitmine ei ole vaid üks häda ja viletsus vaid selle juurde kuulub ka sõpradega koos olemisest ning vabas looduses viibitud ajast rõõmu tundmine!

     

    Kuula saadet R2 järelkuulamises: http://r2.err.ee/l/jarelkuulamine_uhttp://r2.err.ee/l/jarelkuulamine_uusus